Чт. Гру 2nd, 2021

КПВВ на межі з Кримом: нові обличчя, старі проблеми

Нещодавно призначена міністром з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Ірина Верещук вперше відвідала контрольно-пропускні пункти на межі з Кримом. Компанію у цій подорожі їй склали народні депутати, представник президента та обласне керівництво.

У спадок від попереднього міністра їй дісталось кілька проблем на межі з Кримом, які не вирішуються тривалий час. Серед першочергових — передача контрольно-пропускних пунктів на баланс державного підприємства Міністерства реінтеграції і запуск роботи сервісних зон.

— Зараз ми працюємо над тим, щоб передати на баланс нашого державного підприємства КПВВ, як це відбулося у випадку з “Чонгаром”. Сьогодні тут присутні також представники теперішнього балансоутримувача – Укрзалізниці. Ми домовились, що сьогодні в обласній адміністрації ми сядемо за стіл і обговоримо дорожню карту, як це буде відбуватись. Я вам обіцяю, що до кінця року ми це зробимо, — обіцяє Верещук під час брифінгу на КПВВ.

До зведення сервісних зон КПВВ “Чонгар” та “Каланчак” колишнім урядом  було залучено Укрзалізницю, яка і не хоче, і не може  просто так віддавати об’єкти, на будівництво котрих було витрачено стільки ресурсів. І якщо передача “Чонгару” відбулась більш-менш безболісно — Укрзалізниці відшкодували витрачені кошти,  то “Каланчак” вже тривалий час не може опинитись на балансі нових господарів.

За словами Верещук, передача КПВВ “Каланчак” на баланс Міністерства реінтеграції має стати ключовим фактором на фінішному етапі розбудови адмінмежі з Кримом.

Та не тільки з передачею на баланс об’єктів інфраструктури доведеться зіткнутись новому міністру. Однією з головних проблем на Херсонському прикордонні є відсутність сталої транспортної системи пасажирських перевезень. Держава за роки після окупації так і не змогла створити альтернативу обірваним логістичним зв’язках, та як результат, нішу заповнили напівлегальні фірми-перевізники.

— Я побачила тут автобуси приватної фірми, які надають послуги з перевезення, — не приховує свого здивування новопризначена міністр, — Як я розумію – це поки що не врегульоване питання, і ані область, ані обласна влада не можуть його вирішити з певних об’єктивних причин. Вони не мають автобусів, що могли б за мінімальну плату перевозити людей. Ми беремось і зобов’язуємось знайти можливості, знайти кошти та придбати такі автобуси.

Напівлегальних перевізників нітрохи не збентежив візит столичних високопосадовців.  Вони спокійно продовжували свою діяльність, попри посилені заходи безпеки на КПВВ, викликані приїздом чиновницького десанту. Ексочільник Херсонщини Сергій Козир, вживаючись у нову роль, повідомляє про бюджетні видатки на наступний рік.

На рекламному банері на цій імпровізованій автостанції зазначено назву фірми-перевізника — “BUS Panda”. На її сайті знаходимо запрошення на поїздки з тимчасово окупованого Криму, або в Крим з території материкової України по кілька разів на день.

Повідомляється, що компанія працює на цих маршрутах з 2015 року і вона є лідером перевезень у напрямках Севастополь — Херсон і Херсон — Сімферополь. У Панди — найбільший парк легкових машин і автобусів. І, судячи з сайту, її головний офіс знаходиться в окупованому Криму, хоча в російському реєстрі ми такої компанії не знайшли.

Хоча автобусне сполучення між Херсонщиною  та АРК з часу окупації де юре відсутнє, такі компанії, як “Bus Panda”, продовжують їх здійснювати напівлегально, фактично не порушуючи чинного законодавства, адже саму адмінмежу їхній транспорт не перетинає.

Автостанція на КПВВ “Каланчак”. Фото IPC-Херсон

Продовжується також епопея з підвозом людей з КПВВ до лінії розмежування. На “Чонгарі” ця відстань складає до 3-х кіломерів. На “Каланчаку” ж значно менша – близько 800 метрів. Верещук обіцяє, що громадяни зможуть долати ці відстані на безкоштовному транспорті, що, до речі, має живитись електроенергією задля економії. Постанова Кабміну про безкоштовні перевезення поблизу адмінмежі з ТОТ АР Крим була прийнята ще 28 липня, проте до сьогодні такі рейси влада не забезпечила.

— Наші громадяни перетинають КПВВ пішки – це проблема. Пройти навіть кілометр, коли палюче сонце або дощ – це все утруднює і так нелегку ситуацію, в якій знаходяться зараз наші співгромадяни з Криму… Міністерство закупить електромобілі (2 на КПВВ “Каланчак” та 2 на “Чонгарі”), і вони будуть довозити людей безкоштовно до “нуля”, — заявила Верещук під час брифінгу.

Тож чергові обіцянки надані, чергові дати їх реалізації встановлені, чергові гарантії озвучено. А про ступінь відповідальності нової очільниці Міністерства реінтеграції ми зможемо судити вже найближчим часом. Адже на виконання її першого зобов’язання – передачі КПВВ “Каланчак” на баланс Мін ТОТ у неї залишилось трохи більше місяця.